הלומים לא נעלמים

תרגילי מנטליזציה

לחצו להורדת התרגילים להדפסה

א.    תרגיל: ‘עוגת יומולדת’

עוצרים לרגע מתמקדים ונושמים.

יש הבדל בין נשימת חיים אותה כולנו מבצעים בספונטניות ולרוב ללא תשומת לב. כאשר אנו במצב של מצוקה וחרדה נשימתנו משתנה גם היא ולרוב הקצב בו ננשום יהיה מהיר מידי ובמקום להרגיע אותנו יעורר חוויה של דלילות בחמצן לא אנו זקוקים.

שאיפה מוגברת ומהירה יוצרת מצב של היפר-ונטילציה זהו מצב בו דו-תחמוצת הפחמן מוכנסת במידה מרובה מידי ומביאה למצב של בלבול, ערפול עד לכדי עילפון.

ב.    תרגיל: ‘תנו לו באגרוף’

זהו כלי של הרפיית שרירים באופן הדרגתי. בזמן מתח השרירים מתכווצים ולאורך זמן אנחנו מרגישים מותשים, חסרי יכולת או רצון להקים עצמנו מהמיטה…

ג.    תרגיל: ‘מילים מעצימות’

בזמן בו אנו מצויים במשבר ומתח לא פעם אנו נוהגים לבקר ולשפוט את עצמנו. לרוב נהייה בהצפה עצמית “ונרד על עצמנו” מה שמחליש ותוקע בתחושת המסוגלות. התרגיל נועד להתמקד ולהתחבר בחזרה לכוחות הפנימיים תוך כדי פירגון עצמי.

ד.    תרגיל: ‘תמונת מרחב בטוח’

כאשר אנו במצב משבר וחרדה, תחושת המוגנות שלנו נפגעת ואנו חשים כי עולמנו לא מוגן. האיום העוטף אותנו מטלטל ועל מנת לשוב ולהרגיש בטוחים נשתמש בתמונה ויזואלית. שימוש בתמונה אותה אנו צלמנו מעוררת בנו קרבה ריגשית ומקלה על ההתחברות שלנו למרחב בטוח שניתן לשאת אותו לכל מקום ובכל זמן. התמונה שצולמה על ידנו עוזרת לשלוף את הרגשות והתחושות שהיו באותה הסיטואציה.

כל הזכויות שמורות לדר' טל שורץ - גרניט 2024 ©