הלומים לא נעלמים

תרגילי מנטליזציה

לחצו להורדת התרגילים להדפסה

א.    תרגיל ‘הפרח והנר’

עוצרים לרגע מתמקדים ונושמים.

יש הבדל בין נשימת חיים אותה כולנו מבצעים בספונטניות ולרוב ללא תשומת לב לבין נשימה ממוקדת. כאשר אנו במצב של מצוקה וחרדה נשימתנו משתנה גם היא ולרוב הקצב בו ננשום יהיה מהיר מידי ובמקום להרגיע אותנו יעורר חוויה של דלילות בחמצן לו אנו זקוקים. שאיפה מוגברת ומהירה יוצרת מצב של היפר-ונטילציה זהו מצב בו דו-תחמוצת הפחמן מוכנסת במידה מרובה מידי ומביאה למצב של בלבול, ערפול עד לכדי עילפון.

ב.    תרגיל ‘תיבת נח’

לכל תקופה ואירוע יהיו זיכרונות, תמונות, אירועים, קולות, ריחות ועוד… הם ישאירו את עקבותיהם לעיתים לחיוב ולעיתים לשלילה. גם במצבי חרום ודחק על מנת לעורר חוויה מחודשת של שליטה. אפשר להחליט ממה אנו רוצים להיפרד ולהשאיר מאחורינו ומה נרצה לקיים בתוכנו. התרגיל מסייע לייצר איזון בין אותם חלקים שנרצה להשליכם מאיתנו לבין כוחות אותם נאתר ונעצים תוך שהם מחזקים שוב את האמון בעצמנו והשליטה בחיינו.

ג.    תרגיל ‘אבני היסוד’

השימוש באבן שהינו חומר נוקשה בעל שני צדדים, מסייע בתרגיל לעבוד על שני הצדדים שבתוכנו הפסימי מול האופטימי. השימוש באבן מתקשר גם לביטוי לשוני “יש לי אבן על הלב”

ד.    תרגיל ‘קרקע יציבה’

מי מאיתנו לא חווה שהקרקע נשמטת מתחת לרגליו לאחר אירוע טראומטי ומטלטל? האדמה עליה אנו דורכים משמשת כמצע ליציבות יומיומית. כשאירוע טראומתי מתחולל יציבות הפנימית שלנו מטלטלת בתחושת חוסר איזון פנימי העוטפת אותנו. ערכים, מחשבות, דפוסים ורגשות עשויים להיות ולהחוות ככאוס. השליטה והשגרה המופרת יוצרת תשישות ובלבול. על מנת לחזור לאיזון פנימי נבצע את התרגיל על קרקע יציבה.

כל הזכויות שמורות לדר' טל שורץ - גרניט 2024 ©